From Beppu's Hell to heaven? - Reisverslag uit Beppu, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu From Beppu's Hell to heaven? - Reisverslag uit Beppu, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

From Beppu's Hell to heaven?

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

09 Augustus 2015 | Japan, Beppu

Omdat Beppu bedoeld was als rustpunt in de vakantie, besluiten we vandaag om uit te slapen. We staan om 10u op. Eerst lekker ontbijten en koffiedrinken.

Om half 12 gaan we toch weg. We gaan op zoek naar de Beppu hells. Lijkt ons niet zo moeilijk om die te vinden, haha. De hells zijn warmwater bronnen waar je niet in kunt zwemmen. De reden daarvan is echter niet geheel duidelijk. Te warm? teveel giftige dampen? Maar als dat laatste zo is, waarom mag je er dan wel kijken? Hoe dan ook, we nemen de bus. In de bus raken we aan de praat met wat Engelsen. Ze hebben mooie kaartjes waar je wel en niet moet zijn. Toch weten we het zo te regelen dat we precies uitstappen waar we niet moeten zijn. Tja, shit happens. Een ramp is het niet, we hoeven maar 1 km te lopen, en gelukkig allemaal redelijk in de schaduw.

Na een kleine 20 minuten komen we bij de hells aan. Rondom de hells zitten ook een aantal andere tourist traps (zoals eigenlijk heel Beppu toch wel een tourist trap genoemd mag worden): een dierentuin die te droevig is voor woorden (gaan we dus ook niet naar toe) en een modderbad. Bij deze temperaturen niet echt een aanlokkelijk alternatief. Doen we dus ook niet. Dus door naar de hell. Het heeft allemaal een wat Valkenburg achtige uitstraling. Het is niet veel en toch zijn er nogal wat toeristen. De hells hebben fascinerende kleuren (rood en turquoise) en er komende indrukwekkende hoeveelheden stoom vanaf. De vraag driingt zich wel op in hoeverre het echt is. De stoom komt uit pijpen die net boven het water zitten....

Nou ja, ondanks dat is het toch leuk. Er liggen ook mooie tuinen om de hells heen, dus da's ook mooi meegenomen. Als we het gezien hebben, komen we langs een lunchtentje. Ziet er erg leuk uit. De lunch wordt gekookt op stoomovens, die - althans daar lijkt het op - uit de hells worden gehaald. Echt of niet? Hoe dan ook, we krijgen een prima lunch. Heerlijke dim sum en stukjes kip. En een lekker ijsje. Niks mis mee.

We gaan met de bus terug naar Beppu. We komen echter helemaal aan de andere kant van Beppu uit. Omdat we langs een stukje zee komen, besluiten we om uit te stappen. Het blijkt dat we bij de zandbaden zijn aangekomen. Je kunt je daar laten ingraven. Na 10 min krijg je het dan heel erg warm. Dat schijnt zo te horen. Na een kwartiertje is het dan gedaan en kun je gaan douchen. En dan schijnt het dat je je als herboren voelt. Schijnt, want wij mogen er dus niet in. We zijn net te laat.... Tja, het had leuk kunnen zijn.

Dan maar doorlopen. Bij een grote supermarkt doen we inkopen. Het lijkt lastiger dan het is, inkopen in een supermarkt in Japan. Nergens staat in het engels op wat het is, en bij veel producten vraag je je af wat het in hemelsnaam is. Maar toch, de belangrijkste dingen die je nodig hebt zijn eenvoudig te vinden. En niet belachelijk duur. Het lijkt net iets onder het Nederlandse pijl te liggen. Zo kopen we een aantal onderdelen voor een lekkere Japans-achtige maaltijd. Wat Sushi uiteraard, dunne plakjes beef, mie met verse witte kool, druiven, tomaatjes, meloen. Een hi-ball (soda met Whisky), wijntje, cola of biertje erbij en het kan niet meer stuk!

Na het eten nemen we een duik in onze prive onsen. In het huis zit nl een badkuip die een aansluiting heeft op een warmwaterbron. Die heb ik vanochtend al gevuld omdat het water er zowat kokend uit komt. Het water is dan 's avonds goed op temperatuur. Lekker!

Hierna nog even een filmpje kijken. Burn after reading van mijn lievelings regisseurs the Coen bros. Erg leuk! Kijk, zo wordt zelfs Beppu leuk!

Verslag uit: Japan, Beppu

Nippon!