Osaka: Himeji en aquarium - Reisverslag uit Osaka, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Osaka: Himeji en aquarium - Reisverslag uit Osaka, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Osaka: Himeji en aquarium

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

12 Augustus 2015 | Japan, Osaka

We moeten ons - erg - tijdelijke onderkomen van dit keer weer verlaten. Het was maar een overbrugging voor 1 nacht. Omdat we ook nog een druk programma hebben vandaag staan we op tijd op. Om half 10 verlaten we het appartement en gaan we naar het station. Daar frotten we onze bagage weer in een kluisje. Dit keer wat grotere kluisjes dan in Hiroshima, gaat net wat beter.

Om 10u nemen we de Shinkansen naar Himeji. Volgens de LP en onze andere bronnen is dat een van de mooiste kastelen van Japan. Precies 37 minuten later glijden we het station van Himeji binnen. In de verte zien we de contouren van het kasteel boven de stad uitstijgen. Voordat we er naartoe gaan nemen we eerst nog een koffie. Daarna lopen we naar Himeji Castle. Het is erg druk, en trouwens ook weer lekker op temperatuur.

Wanneer we bij het kasteel aankomen staat er een enorme rij. De moed zinkt ons meteen in de schoenen. We zijn echter verrassend snel aan de beurt om een ticket te kopen. Opgelucht lopen we verder. We komen bij de volgende rij. Die blijkt een stuk hardnekkiger dan de eerste. Gelukkig staan we bij een groepje die een Engelssprekende gids heeft ingehuurd. Zo krijgen we toch nog het een en ander mee over de geschiedenis van het kasteel. Uiteraard gaat het met name over schietgaten en gaten waardoor brandende olie en kokend water op onwelkome gasten gegoten kon worden. Ook mooi. Met deze temperaturen hadden ze dat vroeger niet nodig gehad... Langzaam naderen we het kasteel. Het is inderdaad een mooi bouwwerk. Wat ook hier echter weer opvalt (net als in Matsumoto) is dat de buitenkant indrukwekkender/interessanter is dan de binnenkant. Maar toch fijn dat we dit kasteel hebben kunnen bezoeken.

We nemen de Shinkansen weer terug naar Osaka. Onderweg appen we de host zodat ze ons kan opwachten op het station. Net als we door de laatste checkpoints het station uit willen lopen, blijkt dat 1 van onze passen voor de metro niet werkt. Blijkbaar heeft iemand (wiens naam begint met een B...) verkeerd ingecheckt op het laatste station waardoor we ook niet meer kunnen uitchecken. Hoop geheibel met de locale poortwachter. En dat terwijl we net onze passen hadden opgewaardeerd. Alsof we voor niets de boel willen flessen....

Hoe dan ook, met enige vertraging bereiken we dan toch de uitgang van de metro. Onze host staat keurig te wachten. Ze brengt ons naar het appartement. Het was een wat apart aangekondigd appartement op Airbnb, maar het blijkt echt fantastisch. Erg leuk ingericht, zeer ruim, 3 grote slaapkamers (met echte bedden!) en als klap op de vuurpijl een 50-inch TV waarop een Nintendo-64 aangesloten is. Tja.

Een uurtje spelen voor de mannen later, besluiten we om naar het aquarium van Osaka te gaan. Is blijkbaar het grootste ter wereld. En we moeten toegeven, geen priegelwerk daar met honderden kleine bakjes waarin hier en daar een visje rondspartelt. Nee, dit aqarium is echt een ontiegelijke bak water, 8 verdiepingen hoog waarin echt megavissen majestueus zich aan het publiek tonen. Indrukwekkend.

Nadat we ons aan het schouwspel hebben vergaapt gaan we terug naar het appartement. Volgens de eigenaar van ons appartement zijn er bij ons in de buurt vele restaurantjes. Hoewel we de waarheid daarvan niet met zekerheid kunnen betwisten, is het toch lastig om een leuke gelegenheid te vinden. Maar we vinden er uiteindelijk toch een. Wel een leuke 'feel', erg local. Dus ook geen Engelstalig menu. Zo goed en zo kwaad als het kan, legt de eigenaar uit waar we uit kunnen kiezen. Blijkt met name vis te zijn. En er is een gerecht met varkensvlees. Verbaasd kijkt hij op als we 1 visgerecht en 3 varkensvlees gerechten bestellen. We hebben al genoeg vis gehad na het aquarium...

Na het eten gaan we terug naar het appartement. En we gaan slapen. Het was een lange dag.

Verslag uit: Japan, Osaka

Nippon!