Beppu's hoogtepunt - Reisverslag uit Beppu, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Beppu's hoogtepunt - Reisverslag uit Beppu, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Beppu's hoogtepunt

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

10 Augustus 2015 | Japan, Beppu

Een nieuw hoogtepuntje, maar nu letterijk: met de kabelbaan naar een van de hoogste bergen rondom Beppu. Zoals alles, moet ook dit met de bus of taxi bezocht worden. Toch wel een groot nadeel hoor. Het bussysteem in Japan is op zich niet slecht. Punt is dat het betalingssysteem nogal schimmig is, zeker als je voor het eerst in zo'n bus zit. Afgezien van het feit dat geen enkele plaatsnaam of landmark in het Engels aangegeven wordt, is het ook nogal onduidelijk hoeveel je nu voor een rit moet betalen. Ik heb 't een paar keer gevraagd aan verschillende chauffeurs. Bij de ene moet je dan een belachelijk bedrag van meer dan 2000Y afrekenen voor een klotestukje, bij de ander hoef je niet voor de kinderen te betalen. Er lijkt geen pijl op te trekken. Daarom maar een nieuwe strategie ontwikkeld. Omdat je bij het uitstappen moet betalen, pak ik de hoeveelheid geld waarvan ik denk dat het ongeveer zou moeten zijn (met hier en daar een kleine afronding) en gooi die dan met volle overtuiging in het bakje. Dat gaat altijd goed. Overigens vinden we later uit dat je blijkbaar bij het instappen een kaartje moet trekken waarop een nummer staat. Boven de chauffeur hangt vervolgens een bord waarop dan het tarief staat wat je moet betalen als je weer uitstapt. Punt blijft alleen dat nergens aangegeven wordt of er nu verschil is tussen kinderen en volwassenen. Daar lijkt het nl wel op, maar staat nergens aangegeven.

Goed, maar dit terzijde, want we zijn niet met de bus maar met de taxi naar de Ropeway gegaan. Of dat nu zo'n heel slimme zet was is niet helemaal duidelijk. Het was in ieder geval redelijk snel. Aangekomen bij de ropeway kunnen we meteen door naar boven. De kabelbaan gaat redelijk stijl omhoog. Als we boven komen, op ruim 1300m hoogte, merken we dat er inderdaad een zeer prettige temperatuur is. Scheelt zeker 5 tot 10 graden met beneden. Heerlijk. Zeker als je in de schaduw loopt (en dat is daar nogal wat met alle bomen). We maken een wandeling langs 7 heiligen beelden. Erg leuk, en onderweg ook mooie uitzichten op Beppu en de zee. Op het hoogste punt van de berg wordt druk gewerkt. Een helicopter vliegt af en aan om materiaal te brengen. Steeds als de helicopter komt worden we tegengehouden. Ja, onze Japanse vrienden nemen geen halve maatregelen.

Na de rondwandeling gaan we met de kabelbaan weer terug naar beneden. We nemen de bus en stappen bij het station uit. Nu moeten de kids een keer regelen waar we gaan lunchen. Haha, dat is dus meteen duidelijk: ze willen weer naar de pizzeria waar we met Bor zijn verjaardag zijn geweest. Tja. Maar goed, het eten is prima en de kids vinden het erg leuk en lekker.

Na deze verlate lunch gaan we nog wat inkopen doen en vervolgens weer met de taxi terug naar het appt. Tijd om nog wat te chillen: TV kijken, ipad, admin etc. Rond achten nog wat eten, de kids in de onsen, Spiderman kijken en hups, naar bed.

Verslag uit: Japan, Beppu

Nippon!