Naar Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Naar Osaka - Reisverslag uit Osaka, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Naar Osaka

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

11 Augustus 2015 | Japan, Osaka

Tja, vandaag gaan we Beppu weer verlaten. Het is leuk om ook een ander deel van Japan gezien te hebben (Beppu ligt op Kyushu, een ander eiland dan de overige plaatsen waar we heen gaan, die liggen nl op Honshu), maar of ik nu Beppu zou aanraden aan anderen die naar Japan gaan... Hoe dan ook, het is niet erg om vroeg op te staan om op te ruimen. We beginnen om 8 uur. Om 10 uur is alles klaar: ontbeten, opgeruimd, ingepakt, taxi gebeld.

We zijn ruim op tijd om de net-niet Shinkansen naar Kokura te nemen. Prima trein. Maar toch, zoals gezegd, geen Shinkansen. Die hebben we nl hierna weer op het stuk van Kokura naar Shin-Osaka. Heerlijke trein. We hebben vrijwel altijd gereserveerde plekken. Je weet precies hoe laat hij komt (we nog nooit 1 vertraging gehad in al onze reizen tot nu toe), waar je moet zijn, dat je ruime zitplaatsen hebt en dat je snel op je eindbestemming bent. Leuk detail is ook dat de conducteur altijd bij het binnenkomen en weer verlaten van een wagon een lichte buiging maakt. Ja, de Japanners zijn trots op hun spoorwegen, en terecht!

Wanneer we in Shin-Osaka aankomen, moeten we met de metro naar het centrum. We hebben een appt voor 1 nacht. Dat komt omdat we eigenlijk eerst een nachtje in Kumamoto hadden gepland. Daar schijnt een kasteel met veel Samoerai geschiedenis te zijn. Maar de kids beginnen hier en daar wat kasteel- en tempel moeheid te vertonen. Dus Kumamoto geschrapt en een extra nachtje in Osaka gepland. Kon helaas niet in het appt wat we al gehuurd hebben voor de dagen erop dus moest een nachtje overbrugging in ander appt zijn.

Nadat we daar onze bagage hebben gedropt lopen we het centrum in. We hebben nl van de eigenaar van ons 2e appt in Osaka (waar we morgen dus heengaan) een app gekregen die hij ontwikkeld heeft met alle leuke dingen in en om Osaka.

Nu hadden wij zelf van Osaka niet meteen de hoogste verwachting (beetje een werkstad, zeg maar het Rotterdam van Japan). Niet al teveel te zien. Maar niets blijkt minder waar. Net zoals voor Rotterdam geldt dat het een leuke stad is, geldt ook voor Osaka dat het een hele vette stad is. Het centrum is erg levendig, erg veel restaurantjes en winkeltjes, en als klap op de vuurpijl heb je een gedeelte in de stad, de Dotombori Arcade en omgeving, waar 's avonds echt ontiegelijk vette neon reclame is (ik ben eigenlijk bang dat dit weer een generatie kloofje is, want volgens mij heet dat tegenwoordig LED verlichting). Hoe dan ook, je kunt in die buurt echte geweldig rondslenteren. De meest maffe figuren. Het is een soort Shibuya maar dan iets behapbaarder. Verder heeft Osaka als grote voordeel dat het heel centraal ligt. Van hieruit kun je naar Kyoto, naar Kobe, naar Nara, naar Himeji etc. Waar Beppu dus een bummer was, blijkt Osaka echt een enorme opsteker.

We drinken nog even een koffie bij Starbucks, slenteren langzaam terug naar huis en chillen nog wat. Morgen naar ons eigenlijke appartement. We zijn benieuwd!

Verslag uit: Japan, Osaka

Nippon!