Mt Fuji - Reisverslag uit Yugawara, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Mt Fuji - Reisverslag uit Yugawara, Japan van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Mt Fuji

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

15 Augustus 2015 | Japan, Yugawara

Vandaag hebben we wat extra uitgeslapen, tot 10.30. Was even nodig! Bij het ontbijt plannen gemaakt voor de dag. Masato heeft voorgesteld om naar de waterval te gaan van Yugarawa. Welnu, die hebben we even gegoogled en daarna dat plan snel naar de prullenmand verwezen. Enerzijds maakt dat het reizen tegenwoordig stukken efficienter: je kunt vooraf al een schifting maken aan de hand van foto's en reviews. Aan de andere kant haalt het ook wel wat van de charme weg: je gaat nu niet naar bepaalde sites die wellicht wel heel mooi zouden zijn geweest. Of ontiegelijk tegen zouden zijn gevallen. Hoe dan ook, geen waterval. Andere optie is uiteraard Mt Fuji, daarvoor zijn we immers naar deze kleine uithoek afgereisd. Nu zijn er weer vele mogelijkheden om Fuji te bezoeken. Vanuit onze plek zijn de 2 meest logische plekken Hakone en Gotemba. Hakone is wellicht de mooiste route, maar is lastiger te bereiken. Gotemba is een niet echt ontiegelijke aantrekkelijk gat, maar biedt wel het mooiste uitzicht op Mt Fuji. En is makkelijker bereikbaar. Dus naar Gotemba.

We nemen de trein. Met overstap en wachten zijn we toch al aardig lang onderweg, zeker 1,5 tot 2 uur. Daar kun je in dit land bijna 500km in afleggen. Wanneer we aankomen is Mt Fuji niet te zien. Dat schijnt 1 van de charmes van deze berg te zijn. Die welhaast vrouwelijk MOET zijn. Als ze geen zin heeft laat ze zich niet zien. Lastig, maar dat maakt (hopelijk) de beloning groter wanneer ze zich wel laat zien.

We lopen de local VVV binnen om te vragen waar die berg nu eigenlijk is, en waar we dan het beste heen kunnen gaan om er toch wat van te zien. We krijgen het advies om met een gratis busdienst van het station naar het outlet centrum te gaan. Dat is Roermond of noem maar elk ander willekeurig outlet centrum in het kwadraat. Van daaruit kunnen we dan nog een bus of taxi nemen naar een park. De busrit naar het outlet centrum duurt een half uur. Daarna nog een half a 1 uur naar het park...

Wanneer we op het outlet centrum aankomen, blijkt het nog erger dan gedacht. We struikelen over de Hilfigers, Prada's, Luis Vuiton etc. En ontiegelijke hordes koopgeile Chinezen. Your worst nightmare. Maar ja, je wordt dan toch even een winkeltje ingezogen, om een Rayban te bekijken (alleen maar lelijke modellen), een Nike shirtje te passen of de laatste Adidas modelletjes uit te checken. En voor je het weet is het half 5, te laat om nog naar het park te gaan. Dus maar naar het uitkijk-punt. Volgens de VVV mevrouw had je daar het mooiste zicht op Fuji. Nou, om half 5 nog niks....

Wanneer we wachten, beginnen zich langzaam echter wat contouren af te tekenen. We zien aan 1 kant van de berg een helling opdoemen. De top en de andere kant van de helling blijven echter in nevelen gehuld. Een uur gaat voorbij. Langzaam is alle lucht blauw geworden, behalve nu juist bij de Fuji. Het zal toch niet zo zijn dat....? Even na 6-en begint de zon dan toch echt goed te dalen. Wanneer de zon de ene helling van Mt Fuji begint te raken begint langzaam ook de andere kant van de berg zichtbaar te worden. Tegen de tijd dat de zon vrijwel helemaal verdwenen is, komt de berg ineens in al zijn glorie naar voren. Prachtig! Ons wachten wordt meer dan beloond. We blijven nog een half uur nagenieten en besluiten dan te gaan eten bij een graanschuur op het outlet centrum. Maar dan wel een graanschuur met fantastisch uitzicht op Fuji.

Het plan was om de as van mam vandaag uit te strooien. Op zich is de Fuji een prachtige plek daarvoor. Mijn moeder zou er zich wel thuis hebben gevoeld denk ik. Alleen, ik kan het echt niet over mijn hart verkrijgen om m'n moeder in een outlet centrum uit te strooien... dus ze gaat gewoon weer mee. We nemen de trein terug. Helaas missen we een aansluiting waardoor we pas om 22u thuis zijn. Ondanks alles was het een prachtige dag.

Verslag uit: Japan, Yugawara

Nippon!