Terugreis part II - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Terugreis part II - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Terugreis part II

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

01 Augustus 2012 | Indonesië, Ubud

Na goed geslapen te hebben kunnen we op ons gemak opstaan. Ons vliegtuig vertrekt om kwart over 2 's middags. We gaan eerst nog even wat souvenirs scoren. Om half 12 nemen we een taxi naar het vliegveld. Gelukkig hebben we een ruime marge genomen want het beruchte Kuta verkeer blijkt zelfs op het midden van de dag een uitdaging. We zijn echter goed op tijd op het vliegveld. Daar wacht ons een nieuwe verrassing... Als we door de douane heenzijn en de bagage hebben ingecheckt blijkt dat we in Indonesie apart de luchthaventax  moet betalen. 150k IDR pp. En dat heb ik dus niet cash bij me. Een ATM is er ook niet meer na de douane. Moet ik dus weer terug door de douane naar buiten. Uiteraard is de dichtstbijzijnde ATM in reparatie en moet ik naar de andere kant van het vliegveld. Fijn zo. Had nu niet iemand dat kunnen vertellen zodat ik daarmee rekening had kunnen houden? Maar goed, ook dit is opgelost. We  hoeven nu alleen nog maar in het vliegtuig te gaan zitten.

Om even na 5-en landen we in KL. Ons vervolgvliegtuig gaat om half 12 's avonds. We moeten echter nog wel van het ene vliegveld (LCCT, van waaruit AirAsia vliegt) naar het andere (KLIA, thuishaven van Malaysian Airlines). Om even na 6-en komen we aan op KLIA, en ja wat doe je dan? Gaan we nog naar KL? Een enkele reis kost 1 uur, we moeten 2 uur van tevoren op het vliegveld zijn (half 10) dus dan gaan we voor 1,5 uur in de stad te zijn moeilijk doen. Toch maar niet... we vermaken ons ook wel op het vliegveld. Even wat eten, wat winkeltjes bekijken, koffie drinken, internetten op de ipad en voor je het weet is het al 11 uur.

De vlucht vanuit KL naar Parijs CdG verloopt goed. Heb alleen helaas een soort van Neanderthaler voor me zitten die zijn stoel enorm plat gooit. Zelfs als ik mijn stoel helemaal in de verste stand zet, zit ie nog op m'n lip. Slapen gaat ook maar soso. Daan kan de slaap ook niet goed vatten. Hij besluit eindelijk voor onze stoelen op de grond te gaan liggen. Helpt ook niet echt. Mats slaapt nooit tijdens vliegreizen, dus nu ook niet. Hij kijkt lekker verder naar films. Miran heeft het steenkoud, want de airco draait ook midden in de nacht overuren. Vragen om 'm wat zachter te zetten helpt helaas niet echt. De enige die echt slaapt, vrijwel de hele weg, is Bor. Zodra hij een vliegtuig ziet is ie vertrokken.

We komen op tijd, zelfs licht voorliggend op schema, aan op CdG. Het duurt helaas wat langer voordat we alle bagage terughebben (maar dat zijn we wel gewend van Malaysian Airlines), en besluit Bor om zijn jack in het vliegveld treintje te laten liggen. We inspecteren alle treintjes die langskomen (ze rijden op en neer tussen 4 stations) maar kunnen hem helaas niet terugvinden. Tenslotte accepteert de parkeerautomaat mijn creditcard niet. Wat een K-vliegveld. Blijkbaar lukt het wel als je bij de uitgang je parkeerkaartje en je creditcard gebruikt. Uiteraard.

De terugreis met de auto gaat prima. Ik heb verrassend weinig slaap en op een enkele kleine file na hebben we geen oponthoud.

Het was een prachtige reis. Met name Jave heeft ons positief verrast. Erg leuke en aardige mensen. Wel lange reistijden (behalve grote afstanden zijn ook nog de wegen erg slecht) maar zeer zeker enorm de moeite waard. Yogya is een erg leuke stad met mooie bezienswaardigheden (Borobudur en Prambanan), de Bromo is enorm indrukwekkend. Bali is zeker een prachtig eiland met ook heel vriendelijke mensen, maar al met al is het toch wel erg toeristisch. Met name Sanur en Kuta hebben wel een erg hoog Benidorm gehalte. Leuk om een keer meegemaakt te hebben maar meer dan dat niet. Lombok is weer erg leuk, een stuk ruiger dan Bali. Gili Gede is een niet heel bekend Gili eiland. Leuk om een paar dagen te zitten; Gili Meno is een leuke en mooie afsluiter (met turtles!!). Benieuwd waar we volgend jaar terechtkomen.

• 07 Augustus 2012 - 19:40

Opa En Oma Kroon:

een geweldig verslag dat we met veel plezier hebben gelezen.
    Jullie hebben een geweldige vakantie gehad waar je nog lang op kunt teren.
    Fijn dat alles goed gegaan is en fijn dat jullie ook weer thuis zijn .
    Knuffels van ons

Verslag uit: Indonesië, Ubud