Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Mekong delta - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Mekong delta

Door: kroontjesinazie

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

01 Augustus 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag gaan we naar de Mekong delta, het gebied waar de Mekong uitmondt in de Zuid Chinese Zee. De Mekong is een van de langste rivieren van Zuid Oost Azie. Hij ontspringt in Tibet en voert via een aantal landen, waaronder Cambodja, naar Vietnam. In de Mekong Delta waaiert de rivier uit in 9 grotere en kleine rivieren. Uiteraard vormt dit een zeer vruchtbaar gebied en het wordt daarom ook wel de 'rijstkom' van Vietnam genoemd.
We worden om 8 uur opgepikt bij ons hotel en worden per bus in zo'n anderhalf uur vervoerd naar de opstapplaats waar we op de boot gaan. Het is mooi weer en de zon schijnt. We hebben een leuke gids, die met een stalen gezicht zinvolle informatie over het gebied af weet te wisselen met de grootst mogelijke nonsens. Omdat hij er ook nog eens een aardig Vietnamees accent op nahoudt, is het lastig exact bij te houden waar hij het steeds over heeft. Omdat ondanks dat de grapdichtheid erg hoog blijft, gaan we ervanuit dat hij eigenlijk stand-up comedian had moeten worden. Wie weet ligt er nog een mooie cariere voor hem in het verschiet.
Intussen begint de temperatuur aardig op te lopen en we zijn blij dat we op de boot kunnen gaan zitten. Het blijkt dat we een heel programma voor de boeg hebben. Zo brengen we een bezoek aan een candy-shop - waar dus inderdaad snoepjes gemaakt worden (die nog lekker zijn ook, toffees). We kunnen er ook een slang om onze nek leggen (leuk voor de foto!). Van daaruit gaan we naar een bijenhouder, waar we lekker thee met honing krijgen. Vanuit deze plek worden we in kleine bootjes via een zijtak van de Mekong naar de volgende stop gebracht. Deze tocht is erg leuk, maar helaas maar heel kort (kwartiertje of zo). We komen uit bij een gelegenheid waar we wat fruit krijgen en inheemse muziek te horen krijgen. De boys kunnen het erg waarderen (ahum). Bij de volgende stop krijgen we een lunch. Bij het restaurant lopen we over een 'monkey bridge' (where the people look like monkey') en kijken we hoe krokodillen worden gevoerd. Of die beesten ook echt in de Mekong voorkomen (kwamen?) of dat het gewoon een toeristen-attractie is, wordt niet echt duidelijk.
Na de lunch worden we met karretjes met pony's ervoor gebracht naar een dorp wat op het eiland van het restaurant ligt. De beestjes zien er maar klein uit, maar gaan als een dolle tekeer en binnen een mum van tijd zijn we een paar kilometer verder. Ook de zak die achter/onder hun staart gebonden is zorgt voor de nodige hilariteit. Zeker als het beest besluit er gebruik van te maken en het blijkt dat de drollen netjes in de zak vallen. Het dorp waar we afgezet worden is niet echt het meest aantrekkelijk wat we hebben gezien tot nu toe. Gelukkig hoeven we er alleen maar een markt over te struinen (de hoeveelste deze vakantie?) waar we uiteindelijk weer uitkomen bij de boot. De boot brengt ons uiteindelijk weer terug bij de bus. Deze brengt ons vervolgens middels een rit van 2 uur naar Cantho, een stad midden in de Mekong delta. Hoewel het best een leuke dag is, blijft toch een beetje de nasmaak van een erg commercieel uitstapje hangen. Best goed voor de lokale bevolking hoor, maar het voelt een beetje als een bejaardentripje naar de Rijn met bezoek aan een tapijtwinkel.
Maar, gelukkig is the best yet to come! We hebben namelijk een homestay geboekt wat wil zeggen dat we blijven overnachten bij lokale mensen. We weten niet goed wat ervan te verwachten. We worden in de middle of nowhere gedropt door de bus en moeten ons een weg banen door de bush. Gelukkig is onze grappenmaker er ook bij anders hadden we het nooit gevonden. Na een korte tocht komen we aan bij een prachtig verblijf aan een zijtak van de Mekong. We zijn maar met een beperkte groep van zo'n 12 mensen en we hebben allemaal een prachtige kamer! Het eten is heerlijk en het is heel erg gezellig. We ontmoeten een erg leuk Amerikaans stel van rond de 50 en ook nog een leuk stel van 20 die net door Vietnam hebben gereisd. De jongens vinden het prachtig en onderzoeken de overeenkomsten tussen hangmatten en schommels. We gaan redelijk vroeg slapen omdat het een lange dag is geweest en we morgen weer om 6 uur op moeten omdat we de drijvende markt van Cantho gaan bezoeken.
De zon is net op als we opstaan, en de ochtend mist geeft een wat mysterieuze sfeer. We krijgen eerst een lekker ontbijt en worden vervolgens door de eigenaar van het verblijf met de boot 5 kilometer verder vervoerd naar de drijvende markt. De tocht is prachtig. Je moet je alleen niet voorstellen dat je als Amerikaan op een patrol boot hier je diensttijd had moeten doorbrengen. Een erg dichte bush langs de oever vol met Vietcong geeft niet echt een prettig gevoel.
Hoe dan ook, na dus een mooie tocht komen we aan bij de drijvende markt. Hoewel er veel boten liggen, is de bedrijvigheid en handel niet erg duidelijk. Wie er nu wat aan wie verkoopt blijft vaag. Ook de vraag waarom dit nu op het water moet plaatsvinden in plaats van op het land wordt niet echt duidelijk.
Na de drijvende markt worden we naar een 'vaste markt', dus op het vasteland gebracht. Dit om het verschil te kunnen ervaren. Dat zal allemaal wel, maar inmiddels beginnen de markten toch wel wat onze neus uit te komen. Weer diezelfde luchten en drukte als bij de andere markten. Alleen ontbreken dit keer de t-shirts en lijkt dit echt een markt die gericht is op de lokale bevolking in plaats van toeristen.
Na de markt worden we verscheept naar een rijstfabriek. Er wordt niet alleen rijst maar ook mie geproduceerd. De kids vinden het prima, maar veel leuker zijn de varkens met de vele biggetjes. De beesten zijn te lui om uit hun ogen te kijken en liggen alleen maar te pitten. Grote hilariteit als een van de biggetjes het ineens op zijn heupen krijgt en met zijn neus de anderen begint wakker te duwen.

UIteindelijk worden we met de boot weer afgezet bij de bus, die ons weer terugbrengt naar Saigon. Het was al met al een leuke trip, maar zoals gezegd iets te commercieel van opzet.

In Saigon hebben we een ander hotel gekozen, het Thanh Lien (wie kent het niet). Het is een 2 sterren hotel. Het ligt net iets minder centraal dan het sports-1 hotel (waar we de eerste dag bleven), maar is veel ruimer van opzet. Miran, Daan en ik lopen nog even naar de Notre Dame, die dicht in de buurt ligt. We drinken nog wat en gaan daarna Bor en Mats halen om wat te gaan eten. Op weg naar het hotel komen we langs leuke foodstalls en besluiten om daar zometeen te gaan eten. Het eten is heerlijk, en wat nog mooier is, is dat op TV 'Rocky' wordt uitgezonden. De boys vinden het prachtig.

Eenmaal terug in het hotel zoeken we op internet een volgend hotel, dit keer voor onze volgende stop. Die zal in Nha Trang zijn. dat is een van de weinige plekken in Vietnam waar je leuk kunt duiken en omdat onze plannen in Sihanoukville (Cambodja) in het water zijn gevallen, hebben we besloten daarheen te gaan.

We kunnen echter niet een heel leuk hotel vinden op internet en besluiten om morgen verder te zoeken.

Maar eerst staan de tunnels van Cu Chi op het programma, waar we morgen heen gaan.

• 09 Augustus 2011 - 08:17

Opa En Oma Van Beek:

Hoi Theo, wat fijn dat jij zo goed kunt schrijven en op deze manier worden wij ook weer bij geleerd over een tijd die gelukkig lang achter ons ligt.Bedankt. Miranda ik heb de foto`s van het tempeltje gezien. mooi hoor. Of je vader dit kan maken weet ik niet maar hij gaat zijn uiterste best doen.Ik ga morgen naar de stad om de inhoud van het tempeltje te zoeken. Mocht het lukken dan zie je het wel.Nog 2 fijne dagen en tot donderdag. liefs en dikke kussen, Opa en Oma

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Cambodja Vietnam Borneo