Dolfijn op de scooter - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu Dolfijn op de scooter - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

Dolfijn op de scooter

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

18 Juli 2012 | Indonesië, Batavia

Dit keer worden we niet voor dag en dauw gewekt door de fijne klanken van Daan's telefoon, maar door een gedempt bonzen op de deur door Norman, de opzichter die bij Gus werkt. We werken ons weer het nest uit, schoppen de kids uit bed en haasten ons om wat koffie en thee naar binnen te werken. Ondanks dat het dus pas half 6 is en dus nog donker, is het buiten (waar we de koffie en thee drinken) al lekker warm. Het is overduidelijk niet nodig om warme kleren of zo mee te nemen de zee op als we de dolfijnen gaan spotten.

Na de koffie worden we naar een longboat met twee zijspannen (een soort katamaran dus) gebracht. We zitten allemaal achter elkaar en achteraan zit de stuurman. Als we de zee opvaren beginnen achter de bergen de eerste strepen licht zichtbaar te worden. In de verte zien we ook de eerste andere bootjes opdoemen. Na zo'n 20 minuten a een half uur varen vindt de stuurman dat we goed liggen. Even rustig aan doen om te kijken of de eerste dolfijnen zich melden. En jawel hoor, niet veel later zien we de eerste vinnen boven het water uitkomen. Dan ontspint zich een fascinerend tafereel. Zodra die eerste vinnen dus zichtbaar worden, komen van alle kanten bootjes erop af varen. Ook hier zijn we dus niet helemaal alleen. Au contraire, het zijn wel 60 bootjes die allemaal druk aan het manoeuvreren zijn om maar zo goed mogelijk zicht te krijgen op de dolfijnen. Soms hebben we geluk en springen de dolfijnen vlak voor of naast onze boot uit het water. Dan zijn ze weer even onzichtbaar en duiken ze weer op een totaal andere plek op. De boys vinden het prachtig. Wij ook, maar de drukte en het gevoel dat je die beesten toch wel aan het opjagen bent geeft toch een vreemde nasmaak aan het geheel. Helaas krijgen we niet een van de dolfijnen zover dat ie voor ons een mooie boog maakt tegen de achtergrond van de opkomende zon. Moeten ze toch wat op vinden daar bij de locale VVV...

Nadat we dolfijnen goed hebben kunnen zien, varen we terug om nog wat te gaan snorkelen. Okmoi, om 7 uur 's ochtends. We zweven lekker in het warme water boven prachtige koralen. Na een half uurtje gaan we terug aan boord en varen we terug naar de kust naar ons hotel. Daar krijgen we nog een lekker ontbijtje.

We nemen even wat rust, want om 10 uur worden de scooters gebracht om een rondrit door de omgeving van Lovina te maken. De vrouw van Gus geeft ons een mooie route. Bor en Mats gaan weer bij mij, Daan bij Miran. We gaan een rondje maken langs een aantal mooie sites.

Eerst gaan we richting een waterval. Die zijn er nogal wat in de omgeving, maar de meesten zijn nogal toeristisch. De vrouw van Gus heeft er ons een gewezen die veel minder bekend is, maar daarom niet minder mooi. We rijden eerst naar een naburig dorp, Singaraja. Vandaar nemen we de afslag de bergen in. De scooters houden het goed, maar het weer helaas iets minder. Hoe hoger we komen, hoe dichter de bewolking en de mist, en op een gegeven moment gaat het zelfs regenen. Zitten we daar op de scooter in onze boxer short en t-shirt... We stoppen bij een tentje waar ze instant koffie en koekjes verkopen. Voor de kids knippen we van plastic zakken kleine regenjasjes, maar dat is voor mij helaas niet weggelegd. Tenzij je 4 van die zakken aan elkaar zou smelten, maar dat voert ook weer wat ver. Na de koffie rijden we toch maar verder. We komen langs een mooie hindu tempel in de bergen, die gehuld is in mist die het geheel een wat mysterieuze sfeer geeft. We besluiten om even te stoppen. De aanwezige Hindu priester ontvangt ons allerhartelijkst en wil uiteraard met de boys op de foto. Na een tijdje worden we door zijn hulpje gevraagd de tempel te verlaten, want dan begint de ceremonie met offergaven.

We vervolgen de weg door de bergen, hoewel de splitsing omhoog naar twee bergmeertjes en omlaag naar Bratan lake toch wel wat lang op zich laat wachten. Na een tijdje rijden doemt de splitsing op. Ondanks de mist besluiten we toch door te rijden naar de hogere bergmeertjes, we zijn er nu toch. Na weer een kwartiertje rijden komen we eindelijk op de plek waar de waterval moet zijn. We parkeren de scooters en lopen 250 meter over een jungle achtig bergpaadje naar de waterval. Naast de waterval zit ook een koffiehuis. We zijn de enige bezoekers en het is er schitterend. We bestellen heerlijke koffie. Ik krijg een van de meest bijzondere koffiesoorten ter wereld, de Kopi Lawak. Gelukkig krijg ik pas nadat ik de koffie op heb te horen hoe deze koffie tot stand komt. Het blijkt dat de koffiebonen eerst door een Civet kat, een soort fret, 's nachts wordt opgegeten. De volgende ochtend poept het beest dan de koffiebonen weer uit. Omdat het beest zich verder tegoed doet aan allerlei fruit en specerijen, krijgen de koffiebonen een heel speciaal aroma. En ik kan je verzekeren, het smaakt echt geweldig. We krijgen er ook speciale koekjes, een soort poffertjes met groene vulling en kokos erbij. Gedoopt in de speciale Bali chocola smaakt dit ook heerlijk.

Na deze break vervolgen we de trip op de scooter. Langzaamaan dalen we weer af uit de bergen. We rijden door rijstterrassen en dorpjes en komen op een gegeven moment bij een restaurant dat ons aangeraden is. Helaas is het te laat voor de lunch,  maar we mogen wel een dansrepetitie van Balinese kinderen bijwonen. Prachtig om te zien hoe serieus ze ermee bezig zijn en hoe goed ze kunnen dansen. Om te voorkomen dat we in het donker op de scooter terug moeten rijden, blijven we niet al te lang bij de repetitie hangen. We rijden nu naar de hotsprings, een natuurlijke warmwater bron. Na enig vragen hier en daar vinden we een binnendoor weggetje en uiteindelijk komen we om 5 uur aan bij de springs. Heel apart, het is nu weer erg warm (we zitten weer een heel stuk lager) en dan ga je een heel warm zwembad in. Het zou ons niet verbazen als het nep is (het water gewoon eerst verwarmd wordt), maar dat blijkt toch niet zo te zijn. Na een kwartiertje dobberen en onder de fonteintjes staan die in het zwembad uitkomen besluiten we om terug te gaan, mede gegeven het feit dat het zwembad dichtgaat.

We moeten nog een half uurtje rijden door steeds drukker wordend verkeer waarna we weer bij het hotel terugkomen. Thuis nemen we een lekkere maaltijd en tenslotte nog een biertje. Het was een mooie dag.

• 23 Juli 2012 - 21:44

Ans Van Beek:

wat een dag.Geweldig.Op een katamaran dolfijnen bekijken van dichtbij, een tempel bezoeken,bergmeertjes en een waterval bekijken, de lekkerste koffie ooit gedronken. Snorkelen, scooter rijden door een prachtige omgeving, een dansrepetitie zien, zwemmen in een warm bad en tot slot een lekker koud biertje, JESUS, WAT ZIELIG ZO`N DAG. normale mensen maken dit mee op een gewone 14 daagse vakantie. Jullie boffen toch maar. Iedereen die wij spreken, zeggen: Hoe rijk zijn jouw kinderen? Als ik op een camping sta in Zeeland ben ik al 1000 E. kwijt alleen voor de caravan. Als ik zeg dat valt allemaal best mee, geloven ze me niet. Lieverds, leuk om weer van jullie te hebben gehoord, nog veel plezier en tot mails. dikke kus voor jullie.XXXXXX Opa en Oma v.B.

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Indonesië