dagtocht Capadocia - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu dagtocht Capadocia - Reisverslag uit Göreme, Turkije van Daan Bor Mats Theo Miran Kroon - WaarBenJij.nu

dagtocht Capadocia

Blijf op de hoogte en volg Daan Bor Mats Theo Miran

07 Juli 2013 | Turkije, Göreme

Vandaag gaan we een tour maken door Capadoccia. Er zijn een aantal tours mogelijk, en wij hebben gekozen voor de 'green tour'. Met name vanwege een bezoek aan de plek waar Star Wars zou zijn opgenomen.We gaan met een groep van ongeveer 15 personen, in een mini busje. De groep is erg leuk en gemêleerd; 3 Colombianen (niet Columbianen, zoals een van hen middels haar T-shirt duidelijk maakt), een paar Chinezen, een Japanse (Akiko, een vrouw van 36 die in haar eentje een wereldreis aan het maken is en bij ons in het pension zit) en nog wat Italianen. Onze tourguide heet Turgay (not Tour gay, zoals hij ons fijntjes aangeeft) die erg vrolijk is en duidelijk uitleg geeft.

Onze eerste stop betreft een ondergrondse stad. Deze stad, bestaande uit 7 verdiepingen, werd door Christenen bewoond die in de 4e eeuw nC moesten schuilen voor met name heidenen. Ze leefden er niet constant, maar steeds met korte en langere tussenpozen. Fijn ook, die kleine doorgangetjes. Paar keer goed m'n kupke gestoten.

Na de ondergrondse stad rijden we verder naar een kloof. Deze kloof is in totaal zo'n 15 a 20 km lang, maar wij wandelen een beperkt stukje, zo'n 4 km. Erg leuk. Het lijkt wel wat op de Grand Canyon. Op de helft van onze 4 km hebben we een thee/fanta/cola/jus d'orange pauze. Erg mooi plekje aan een beek. Na een korte stop vervolgen we onze weg verder door de kloof. Na weer 2 km komen we aan bij een restaurant waar we onze lunch krijgen. Die is boven verwachting goed. Je kunt kiezen uit 6 verschillende gerechten variërend van vlees of kip schotels tot aan forel. Hierna worden we weer opgepikt door de bus.

Deze brengt ons naar onze volgende stop, een klooster. Dit is uitgehouwen uit de vreemdsoortige rotsen. Ook hebben we vandaar uitzicht op de plek waar Star Wars is/zou zijn opgenomen. Het blijkt een (halve) waarheid te zijn. Naar het schijnt wilde George Lucas hier een gedeelte van Star Wars opnemen, maar heeft hij geen toestemming gekregen van de Turkse authoriteiten. Daarom heeft uit de film uiteindelijk in Noord Afrika (naar het schijnt Tunesie) opgenomen, maar heeft hij wel foto's uit dit landschap opgenomen en in de uiteindeijke film gemonteerd. We mogen zelf het klooster verder ontdekken. Als we klaar zijn, zijn we Bor kwijt. Even korte paniek, maar als Miran besluit om terug te lopen naar de bus is het leed snel geleden. Het blijkt dat Bor dacht dat Mats al was teruggelopen naar de bus waardoor hij daar ook maar heen is gegaan.

We vervolgen onze tocht naar het onvermijdelijke commerciële onderdeel, een Onyx slijperij dit keer. Omdat we al laat zijn krijgen we gelukkig een stoomcursus onyx slijpen. Degene die raadt wat Capadoccia betekent krijgt het net geslepen Onyx ei. Omdat wij eerder niet goed opgelet hebben, maar een Chinese vrouw wel, roept zij meteen 'land of horses' en kan zij de hoofdprijs in haar zak steken. Slechts licht teleurgesteld, zo mooi was het ei nu ook weer niet, verlaten we de zaak. Onze laatste stop is een kort foto-momentje in de Valley of Pigeons. Erg mooi, dat wel. We hebben een mooie en goede indruk van Capadoccia gekregen.

Terug in het pension krijgen we een bbq. Erg gezellig, met 2 leuke australiers en Akiko gekletst, maar helaas speelt de steeds sterker wordende wind als spelbreker. We besluiten om op tijd naar bed te gaan. Morgen weer een lange dag, reis naar Konya, hoofdstad van Anatolia.

• 12 Juli 2013 - 23:16

Ans:

Hoi,hoi. Leuk verslag en wat fijn dat iedereen die dit verslag leest weet wat capadoccia betekent. Bedankt. De foto van dat lekkere etentje was erg leuk en was erg lekker en dat is toch leuk meegenomen. En dat star wars daar niet echt opgenomen is mag de pret denk ik ook niet drukken.super. Nog heel veel reis plezier en tot de volgende mail. Groetjes,Ans .
Daan Bor Mats Theo Miran

Actief sinds 20 Juli 2011